Opdrachten.be had een inspirerend gesprek met Linda Cappelle, algemeen directeur van Bright Plus.
Gepassioneerd, teamplayer en ‘caring’… dat is het antwoord van Linda Cappelle op de vraag hoe zij denkt dat haar medewerkers haar zouden omschrijven. Deze charismatische dame is al sinds 2005 aan de slag bij HR-dienstverlener Bright Plus (tot 2019 Secretary Plus) waar ze in 2016 de rol van algemeen directeur op zich nam. Opdrachten.be mocht een spervuur van vragen afvuren op Linda over onder meer de rol van tussenpersonen, freelancers en waarden. “Er wordt veel gesproken over de trend van flexibel werken, maar wat er pas echt flexibel is geworden zijn de diverse samenwerkingsvormen tussen opdrachtgevers en kandidaten”. Wij zitten alvast op het puntje van onze stoel.
Linda, kan u uw carrière bij Bright Plus schetsen?
Linda Cappelle: Ik ben in 2005 bij het toenmalige Secretary Plus aan de slag gegaan als Office Manager in Kortrijk en uiteindelijk doorgegroeid tot algemeen directeur in 2016. Hoe ik mij zo lang al heb kunnen binden aan dezelfde firma? Bright Plus is een bedrijf dat entrepreneurship hoog in het vaandel draagt en die filosofie sluit nauw aan bij hoe ik als mens in het leven sta. Ik houd ervan om initiatief te nemen, drive aan de dag te leggen en passie te delen.
Wat is er bijzonder aan uw gemiddelde werkdag?
Geloof het of niet, maar ik heb geen eigen vast kantoor! Bright Plus telt 16 vestigingen in België en ik kies ervoor om mijn aandacht en fysieke aanwezigheid te verdelen over alle kantoren. Dat sluit aan bij de ‘care’-filosofie van het bedrijf. Ik wil letterlijk tussen de medewerkers lopen om te weten wat er leeft en om kort op de bal te kunnen spelen. Eén van mijn favoriete quotes is “You grow by lifting others”. En om anderen omhoog te kunnen liften, is nabijheid een vereiste.
Met welke drie kernwoorden zouden uw medewerkers u omschrijven?
Ik denk (en hoop) dat ze zouden antwoorden dat ik passie aan de dag leg, een teamplayer ben alsook de vaandeldrager ben van onze ‘We care’- filosofie.
In 2019 werd Secretary Plus omgedoopt tot Bright Plus. Wat was de strategie achter die naamsverandering?
De klassieke functie van secretaresse, onze initiële core business, en de bijhorende jobinhoud, hebben het afgelopen decennium een sterke metamorfose ondergaan. Pakweg 15 jaar geleden was ‘secretaresse’ een allround functie. Denk bijvoorbeeld aan de studierichting “Secretariaat-Moderne Talen”. Als secretaresse was je vaak ‘assistent van’ en moest je van alle markten een beetje thuis zijn. Later werd de term vervangen door ‘assistant’, maar we merken dat ook deze term de laatste jaren is achterhaald.
Nu is dat helemaal anders. Secretaresses of assistants, die wij nu meertalige professionals noemen, kiezen steeds vaker voor een specifieke afstudeerrichting zoals Human Resources, Sales of Marketing. Waarom? Omdat bedrijven vragende partij zijn voor meertalige professionals met doorgedreven skills. Het zal je dan ook niet verbazen dat het aantal vacatures voor allround Executive Assistants (Personal Assistants) de afgelopen jaren sterk is gedaald. Uit een bevraging die wij uitvoerden, bleek bovendien dat de termen ‘secretaresse’ en ‘assistent(e)’ ondertussen een negatieve connotatie hadden gekregen. Ik heb mijn bevindingen over deze evolutie trouwens samengevat in mijn boek “Goodbye Assistant, Hello Professional” dat in 2022 verscheen bij Owl Press (Borgerhoff & Lamberigts).
Onze naamsverandering in 2019 was dus een direct gevolg van de verschuivingen op de arbeidsmarkt. ‘Bright’ staat enerzijds voor de innovatieve manier van samenwerken met klanten en anderzijds voor de enthousiaste en stralende kandidaten die wij kennen en helpen. De ‘Plus’ is een blijver en verwijst nog steeds naar onze eigen medewerkers die hun kwaliteiten en ervaringen dagelijks en met veel gedrevenheid inzetten.
Over boeken gesproken, in 2020 bracht u “Fulltime gepassioneerd” (Borgerhoff & Lamberigts) uit. Wat motiveerde u om dit boek te schrijven?
Toen we voor het vijfde jaar op rij werden uitgeroepen tot ‘Best Place to Work’, vond ik het tijd om het welzijnsbeleid van Bright Plus in een boek te vervatten. Fulltime gepassioneerd vertelt over de vijf pijlers die wij hoog in het vaandel dragen en die gebaseerd zijn op de Piramide van Maslov: Gezond, Geïnformeerd, Gelukkig, Gemotiveerd en Getalenteerd.
Als professional en als mens moeten we bijzonder veel balletjes in de lucht houden. De boodschap van het boek is duidelijk: maak een keuze tussen de balletjes en gun jezelf voldoende zuurstof. Het was een boodschap die ik ooit zelf luid en duidelijk kreeg toen één van mijn vrouwelijke collega’s, een echte power lady, tegen haar limieten stootte. Dat was voor mij een eyeopener en één van de aanleidingen om dit boek te schrijven.
Hoe is het freelance segment door de jaren heen geëvolueerd bij Bright Plus?
In 1994 zijn wij, met het toenmalige Secretary Plus, gestart met een outsourcing divisie, toen vooral nog voor fulltime projecten. Stilaan kwam er vanuit de markt ook de vraag naar professionals voor tijdelijke en deeltijdse opdrachten die steeds vaker een specifieke kennis vereisten. Dat gebeurde in die beginfase met mondjesmaat, maar is uiteindelijk uitgemond in een aparte divisie: Bright Plus Outsourcing Solutions. Ondertussen is zo’n 20% van onze outsourcing portefeuille organisch geëvolueerd naar het freelance segment. Er wordt heel wat gesproken en geschreven over flexibel werken, maar wat het afgelopen decennium echt flexibel is geworden, zijn de diverse samenwerkingsvormen tussen opdrachtgever en kandidaat.
Het is trouwens een echte meerwaarde om met freelancers samen te werken. Freelancers zijn toppers in hun vak die er echter vaak tegenop kijken om hun sales, administratie, agenda en betalingen te beheren. Dat hiaat vullen wij met Bright Plus met plezier op.
Mogen we even advocaat van de duivel spelen? De meeste outsourcingbedrijven die met freelancers werken, bieden de genoemde diensten aan. Welke extra meerwaarde biedt Bright Plus aan freelancers?
Bright Plus biedt een intensieve coachende rol aan. Wij merken dat vooral startende en jonge freelancers de nood hebben om begeleid te worden en baat hebben bij een sparringpartner. Zo stellen wij ons netwerk open en bieden we ondersteuning, onder meer op het vlak van prijszetting. In 2021 hebben we ook een app gelanceerd om de freelancer te ondersteunen in zijn of haar administratieve taken zoals facturatie.
De rode draad door onze samenwerking met freelancers? Bright Plus wil vooral de volgende boodschap meegeven: “Don’t worry, wij staan achter je”.
Tip van de redactie: Lees ook ons blogartikel over tips voor een duurzame samenwerking met freelancers
Hoe ziet u die coachende rol verder evolueren in de toekomst?
Die begeleidende rol zal blijven bestaan en steeds belangrijker worden, daar ben ik van overtuigd. Wanneer een freelancer aan de slag gaat bij één van onze klanten, dan is onze tussenkomst zeker nog niet afgelopen. Wij coachen onze freelancers én onze klanten, onder meer met behulp van ‘management drives’-trainingen. De bijhorende kleuren geven ons inzichten om de angel uit moeilijke samenwerkingen te halen en complementaire teams samen te stellen, zowel bij klanten als intern bij Bright Plus.
Ik ijver er echter ook voor om als matchmaker onze primaire rol, namelijk de matching, niet te laten ondersneeuwen door de randvoorwaarden. Je kan een uiterst accurate begeleiding en de meest geavanceerde technologische tools voorzien, maar die hebben geen waarde zonder de juiste ‘fit’. Ik heb het dan over de ‘person-job fit’, de ‘person-organization fit’ en de ‘cultural fit’. Wij zijn en blijven als tussenpersoon in eerste instantie verantwoordelijk voor die juiste fit.
My Bright Plus-app voor freelancers
Naast de aanpak op maat, willen we freelancers ook digitaal zo goed mogelijk ondersteunen. Als HR-dienstverlener vinden we dat freelance werken vooral eenvoudig moet zijn. Daarom ontwikkelden we de My Bright Plus-app. Als zelfstandige kruipt er namelijk veel tijd in administratie en niemand weet het beter dan de freelancer: time is money. De My Bright Plus-app vereenvoudigt eerst en vooral de papiermolen door de volledige administratie te verzamelen op één plek op de smartphone of tablet. Denk daarbij bijvoorbeeld aan het uurrooster, de agenda of de facturatie. De app kan ook helpen met zoeken naar opdrachten. Zo proberen we zo goed mogelijk in te spelen op de noden van freelancers vandaag en morgen.
Welke waarden wil Bright Plus uitdragen?
Waarden zijn maar waardevol wanneer ze gedragen worden door alle medewerkers van een organisatie. Bij Bright Plus werken wij ieder jaar rond een thema dat samen met het team wordt bepaald en dus niet in een spreekwoordelijke ivoren toren wordt bedacht.
Zo kwam het thema POP al aan bod. Dat acroniem verwijst naar het geluid van een fles bubbels die opengaat, maar ook naar onze bedrijfswaarden: Professionaliteit, Open en Persoonlijke aanpak. Nog een jaarthema dat op de planken lag was LEF dat staat voor (personal) Leadership, Entrepreneurship en Focus. Wij laten deze thema’s levendig floreren doorheen het jaar, onder meer tijdens themaspecifieke evenementen.
Over Bright Plus
Bright Plus (voordien Secretary Plus) werd in 1990 in Nederland opgericht door Fons Scheltema. In 1993 werd de Belgische tak gelanceerd. In 2019 veranderde de naam van Secretary Plus naar Bright Plus om dichter aan te leunen bij de realiteit van de markt: ‘secretaresses’ werden steeds vaker specialisten met een uitgebreide talenkennis en opererend vanuit een specifiek domein. Bright Plus is een HR-dienstverlener die gespecialiseerd is in het rekruteren en het begeleiden van meertalige professionals. Bright Plus telt 16 vestigingen in België en staat sinds 2016 onder leiding van Linda Cappelle.
Via deze link vind je meer informatie over wat Bright Plus kan betekenen voor freelancers.
Eerder dit kwartaal hadden we een gesprek met Thierry Geerts, Country Director van Google Belgium over hoe digitalisering ook positieve gevolgen kan hebben die menselijkheid en verbinding versterkt. Dit gesprek kwam er in de aanloop naar Freelancer Summit 2023, georganiseerd door UNIZO, Gighouse en Nextconomy.