6 opvallende trends bij freelancers en opdrachtgevers

Home > Blog > 6 opvallende trends bij freelancers en opdrachtgevers

Opdrachten.be heeft een inspirerend gesprek gehad met Elina Jutelyte, de bezieler van de community Freelance Business. Zij ziet zes ontwikkelingen in en rond de freelance economie.

Ik spreek zelf meestal niet over trends maar eerder over versnelde ontwikkelingen van ‘trends’ die al jaren aan het sluimeren waren maar die nu onmiskenbaar aan het groeien zijn.

1.    De freelancer is niet meer het zwarte schaap van de familie

De perceptie op freelance werk binnen de arbeidswereld is razendsnel veranderd. In een recent verleden werd freelance werk nog vaak beschouwd als een extra inkomen om de eindjes aan elkaar te knopen. Freelancers hadden op hun beurt vaak last van weinig erkenning en een weinig sympathiek imago.

Volwaardige carrière

Vooral sinds de coronacrisis is dat sterk verbeterd. Plots moesten ook werknemers op een manier gaan werken (telewerk, thuiswerk, remote, flexibele uren,…) zoals de freelancer dat al jaren gewoon was. De flexibiliteit die de freelancer aan de dag legt wordt steeds minder aanzien als een in elkaar geknutselde carrière maar steeds meer als het voorbeeld van hoe de arbeidsmarkt van de toekomst eruit ziet.

 

2.    Freelancers werken samen en tonen hun tanden

Freelancers slaan de handen in elkaar. De tijd dat een freelancer op zijn of haar eilandje werkte is voorbij. Freelancers moeten steeds vaker opboksen tegen concurrentie van agencies en starten samenwerkingen met andere freelancers of richten collectieven op om meer gewicht in de schaal te gooien.

Zo’n samenwerking kan op twee manieren:

  • Freelancers met dezelfde skills werken samen om grotere volumes van werk te kunnen aanvaarden.
  • Freelancers met verschillende skills treden als één entiteit naar buiten om veelzijdige projecten binnen te halen.

 

3.    Resultaatgericht werken? Haal een freelancer in huis

Bedrijven zien in freelancers steeds vaker een menselijk kapitaal om efficiënt doelstellingen te bereiken, meestal op projectniveau. Bij de aanwerving van een freelancer ligt de focus immers niet op het diploma of de vaardigheden, zoals dat bij vaste werknemers vaak wel het geval is, maar op het beoogde eindresultaat. Er is bij bedrijven nog heel wat werk om die mindset te implementeren maar het gaat de goede richting uit.

 

4.    Freelancer vs. personeelsdirecteur, een huwelijk met kans op slagen  

Een ontwikkeling die nog maar net begonnen is, is de erkenning van freelancers door de HR- en personeelsdiensten van KMO’s en grote bedrijven.

De freelancer: leverancier, werknemer of gewoon freelancer?

In het meest ideale scenario wordt een freelancer niet aanzien als een leverancier maar ook niet als een werknemer. De freelancer krijgt het best een behandeling in functie van de manier waarop die freelancer het meest efficiënt werkt. Voorbeelden daarvan zijn te vinden op het vlak van geheimhoudingscontracten, samenwerkingsovereenkomsten of de invulling van de locatie waar de opdracht wordt uitgevoerd. De interne organisatie en de agile mindset van het bedrijf spelen daar een cruciale rol in.

 

5.    Het freelance korps verjongt en dat is een bewuste keuze

Steeds meer jonge professionals kiezen bewust voor een freelance carrière. De meer ervaren freelancers zijn soms per toeval in het freelance bestaan gerold, bijvoorbeeld omdat de werkgever dat vroeg. Maar dat is aan het veranderen. Jonge mensen zien in het freelance leven de perfecte formule om snel bij te leren, meer vrijheid te hebben en flexibeler in te spelen op een druk sociaal en gezinsleven. Zelfs meer en meer studenten overwegen een freelance carrière net omwille van de snelheid waarmee ze expertise kunnen opbouwen en dichtbij de kern van bedrijven komen te staan.

 

6.    Diensten en producten ‘for freelancers only’

Er is steeds meer innovatie in de freelance economie. Het aantal diensten en producten gericht op freelancers is de afgelopen jaren spectaculair gegroeid. Het gaat in eerste instantie om evidente diensten zoals freelance jobplatforms of evenementen voor freelancers*. Maar steeds meer grote dienstverleners zoals banken, mobiliteitsorganisaties of softwarebedrijven bieden nu ook een aanbod aan dat gericht is op freelancers. Voorbeelden hiervan zijn Joule Bikes (fietsleasing) en Lizy (leasing tweedehands auto’s). Gezien de groei van het aantal freelancers is de verwachting dat dit in de toekomst versneld zal toenemen.

 

Wil je als sales of marketing freelancer graag deelnemen aan het online evenement ‘Freelance Business for Marketing and Sales’ op 15 en 16 april 2021? Wees er dan snel bij. De eerste 500 tickets zijn gratis.

Word vandaag nog lid van Opdrachten.be

Opdrachten.be is een platform door freelancers en voor freelancers. Dagelijks verschijnen er tientallen nieuwe freelance opdrachten in verschillende vakgebieden.

Maak een gratis profiel aan en krijg alvast toegang tot alle partner opdrachten. Wil je ook toegang tot de interne en externe freelance opdrachten? Neem dan een voordelig PRO-abonnement. Bovendien geniet je als PRO-abonnee van ondersteunende diensten zoals een CV-check.

Veel succes met je activiteiten en leven als freelancer! Je mag alvast op Opdrachten.be rekenen om jou te helpen zoeken naar nieuwe freelance opdrachten.